Czerwoni totalnie zdominowali rynek?!
Test Sapphire Radeon HD 6850 i 6870

Spis treści
Nie będę Was zanudzał szczegółami architektury nowych Radeonów z serii HD 6000, ponieważ jak wskazują statystyki większość z Was od razu przechodzi na strony z wynikami testów. Jednak dla dociekliwych napiszę parę słów o konstrukcji tychże układów.
Co zostało zmienione w stosunku do serii HD 5000? W sumie niewiele.
Główną zmianą jest poprawa wydajności teselacji, co widzicie na wykresie poniżej. Jak się okazuje wysoki parametr generacji teselatora nie ma takiego znaczenia, jak liczba klatek na sekundę podczas gry.
Wydajność nowego teselatora jest prawie dwukrotnie wyższa od tego z poprzedniej serii.
Kolejną istotną zmianą jest algorytm anizotropowego filtrowania tekstur. Żeby nie używać trudnego słownictwa spójrzcie na obrazek poniżej:
Jest to screenshot z programu D3DAFTester, na którym gołym okiem trudno zauważyć jakąkolwiek różnicę. Musimy uwierzyć na słowo firmie AMD, że ich algorytm został zoptymalizowany. Nastepna zmiana tyczy się funkcji: Morphological Anti-Aliasing.
Dotyczy ona wygładzanie krawędzi, które ustawiamy w sterownikach. Algorytm ten korzysta z Direct Compute, dzięki czemu uzyskujemy lepsze i dokładniejsze efekty. Używanie tego trybi jest możliwe w każdej aplikacji z DirectX 9 lub wyższym.
Czwarta już różnica to dodanie obsługi HDMI 1.4a oraz DisplayPort 1.2. Pierwszy z tych standardów to duży powód do radości dla posiadaczy telewizorów i projektorów 3D, ponieważ dzięki niemu w połączeniu z Eyefinity będziemy mogli podłączyć nawet kilka ekranów 3D i cieszyć się obrazem w trzech wymiarach. Niestety karty AMD nie działają z popularnymi obecnie 120 Hz telewizorami 3D (współpracujących z okularami), a tylko ekranami polaryzacyjnymi, których jest zdecydowanie mniej na rynku.
Ważną kwestią jest również wykonanie dekodera UVD nowej generacji:
Co to zmienia? Mamy poprawione dekodowanie strumienia Blu-ray 3D, MPEG-2 oraz MPEG-4 part 2. Nie jest to duże zaskoczenie, gdyż AMD chcąc przekonać użytkowników, którzy wybrali już produkty 3D musiało wprowadzić taką funkcjonalność.
Obie testowane karty posiadają rdzeń graficzny o nazwie Barts ( wersję Pro i XT), który zajmuje powierzchnię 255m2. Zbudowany został z 1,7 mld tranzystorów. Radeony HD 6000 tak jak ich starsi bracia korzystają z czterech procesorów strumieniowych prostych oraz jednego złożonego (układ 4+1). Są to bloki SIMD Engines, a każdy z nich zawiera 16 jednostek SPU. Każda z nich zawiera pięć procesorów strumieniowych, czyli wykonywane jest pięć instrukcji w trakcie jednego cyklu zegarowego. Model HD 6850 posiada 12 takich bloków, natomiast HD 6870 ma ich o 2 więcej.
Spójrzcie na krótkie, ale najistotniejsze informacje techniczne dotyczące nowych Radeonów:
Radeon HD 6850
- 960 procesorów strumieniowych
- 32 jednostki rasteryzujące
- 48 jednostek teksturujących
- 1 GB pamięci GDDR5-256 bit
- taktowanie 775/1000 MHz
Radeon HD 6870
- 1120 procesorów strumieniowych
- 32 jednostki rasteryzujące
- 56 jednostek teksturujących
- 1 GB pamięci GDDR5-256 bit
- taktowanie 900/1050 MHz
Konkursy
Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.
-
Konkurs świąteczny 2020
Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...
-
10 urodziny vortalu!
Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...
Komentarze
kozaxxx1
2010-11-22 20:16:25
Mateusz
2010-11-22 20:27:01
Mikellle
2010-11-23 08:57:20
Irwander
2010-11-23 14:47:27
Sroka
2010-11-23 15:02:51
Kamirp
2010-11-23 17:39:00
Warwyko76
2010-11-24 18:09:56
samsam
2010-11-24 19:36:55
Ferdy88
2010-11-25 21:45:23
Fulout
2010-11-26 12:13:48