» załóż konto» przypomnij hasło

Polacy przyzwyczaili się do smartfonów – badanie

Autor: Ireneusz Rak | Źródło: informacja pras. | Data: 2016-10-12 20:01:06

A A A | Wejść na stronę 2308 | Komentarzy 0

Polacy przyzwyczaili się do smartfonów – badanie

Jak wynika z badań przeprowadzonych we wrześniu br. spółkę Lizard Media Polacy przyzwyczaili się już do obsługiwania smartfonów i zdecydowana większość potrafi korzystać z zaawansowanych funkcji nowoczesnych telefonów. Aż 77 proc. ankietowanych w badaniu twierdzi, że dzwonienie ze smartfonów w porównaniu z telefonami na przyciski, jest zdecydowanie prostsze i szybsze mimo, że badania empiryczne mówią inaczej.

Badanie Lizard Media przeprowadzone we wrześniu br. na próbie 256 osób w wieku od 16 do 62 lat, posiadających smartfony nie starsze niż 3 lata wskazuje, że Polacy przyzwyczaili się już do obsługi swoich nowoczesnych telefonów. Zaledwie 3 proc. ankietowanych przyznaje, że dzwonienie ze smartfona zajmuje więcej czasu i jest zdecydowanie trudniejsze w porównaniu do telefonów starej generacji, prawie 77 proc. uważa, że dzwonienie ze smartfonów jest zdecydowanie prostsze i szybsze.

Co ciekawe nie potwierdzają tego próby na urządzaniach wykonane w Test Labie Lizard Media. Wykonywanie połączeń z telefonu na przyciski zajmuje użytkownikom, którzy wcześniej obsługiwali już telefony starego typu, średnio 40 proc. mniej czasu niż ze smartfona. Próby wykonano zarówno przy wpisywaniu numerów z klawiatury, jak i korzystaniu z książki telefonicznej oraz numerów „ulubionych”. Dodatkowo obsługa smartfona w trudnych warunkach pogodowych np. zima i mróz, deszcz wymaga znacznie więcej i uwagi, patrzenia na wyświetlane przyciski jakie obsługujemy na smartfonie oraz najczęściej obsługa dwiema rękami. W przypadku starej generacji telefonów możliwe jest dzwonienie np. na ostatni numer lub ulubiony numer zupełnie bez patrzenia, wyłącznie przy pomocy czucia przycisków pod palcami.

- Nie ulega wątpliwości, że nie ma już powrotu do starych telefonów na przyciski, zastanawia jednak, że technologia przysłoniła nam obiektywne spojrzenie na rzeczywistość – mówi Marcin Wieczorek, Design Manager w Lizard Media, komentując badania.

- Twórcy aplikacji, stron, a także systemów, przeglądarek cały czas dążą do upraszczania obsługi smartfonów, ale z drugiej strony urządzenia te mają coraz więcej możliwości i funkcji. W niektórych przypadkach nazywamy je telefonami wyłącznie z przyzwyczajenia – dodaje Marcin Wieczorek.

Zaawansowane funkcje
W części ankiety dotyczącej zaawansowanych funkcji smartfonów pytaliśmy o umiejętności obsługi, włączania lub wyłączania danej funkcji. Zwycięzcą tej kategorii okazuje się nawigacja GPS, która zdobyła 91,8 proc. głosów. W samej czołówce znalazły się również sprawdzanie pogody w danej lokalizacji 91.6 proc. oraz używanie dyktafonu 87 proc. Co ciekawe większość respondentów nie ma również problemów z konfiguracją poczty e-mail na telefonie – 84 proc. Przesłać pliki przez bluetooth potrafi 65 proc. badanych, a wyszukiwać informacje głosowo 56 proc. Najsłabiej w rankingu wypadły funkcje płatności telefonem – NFC 22 proc. i BLIK 26 proc.

- Łatwość dostępu do pieniędzy poprzez urządzenia mobilne jest często interpretowane jako zagrożenie – mówi Paweł Biliński, UX manager w Lizard Media. – Użytkownicy boją się, że gdy stracą telefon to automatycznie stracą pieniądze ze swojego konta. To nie kwestia kompetencji użytkowników, a obaw przed ryzykiem – tłumaczy Paweł Biliński.

Wykorzystanie smartfona
Nikt spośród 256 uczestników badania nie odważył się powiedzieć, że potrafi na co dzień wykorzystać swój telefon w 100 procentach, ale w 80, 90 już 13 proc. Najwięcej osób bo aż 47,8 proc. wykorzystuje telefon w 50 procentach. Druga największa grupa – 26,1 proc. – to wykorzystanie smartfona na poziomie 20, 30 proc. Mniejsze liczby to już wyjątki.

Pytaniem kontrolnym zadawanym przy dwóch okazjach, w środku i na końcu ankiety, było: „Czy potrafisz wyciszyć dzwoniący telefon bez odrzucania połączenia?”. W obu przypadkach otrzymaliśmy ten sam wynik – 13 proc. To bardzo niewiele zważywszy, że te same osoby potrafią konfigurować pocztę e-mail lub korzystają z głosowego zapisywania smsów.

Badania zdają się potwierdzać, że szybko uczymy się nowych technologii, potrafimy je wykorzystać w znaczącym stopniu i nie wyobrażamy sobie powrotu do poprzedniej generacji telefonów. Szybko też zapominamy, że wraz z rozbudową możliwości naszych telefonów rośnie również trudność ich obsługi. Jest to jednak niedogodność, z którą jak widać, da się żyć.

Badanie Lizard Media przy wsparciu merytorycznym Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK, wrzesień 2016, próba 256 osób w wieku 16 – 62 – „Czy potrafimy obsługiwać smartfona?”

W kolejnym badaniu Ośrodka Badań Opinii Adama Kowalskiego OBOAK sprawdzamy, czy przeciętny Polak potrafi korzystać z rosnącej liczby funkcji telefonu. Będziemy wdzięczni za udział w badaniu¬ - 2 minuty.

1. Czy korzystasz aktualnie z nowoczesnego smartfona? Nie starszego niż 3 lata. * Zaznacz tylko jedną odpowiedź.
• tak – 75%
• nie – 20,9%
• inne: 4,1%

2. Wskaż funkcje z których potrafisz skorzystać, nawet jeśli nie używasz ich na co dzień. * Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi.
• pisanie głosowe SMSów – 56,7%
• sprawdzenie pogody w danej lokalizacji – 91,6%
• nawigacja gps – 91,8%
• wyszukiwanie głosowe w Internecie – 54,2%
• włączenie i wyłączenie poczty głosowej – 45,8%
• nagrywanie dyktafonem – 87,5%
• włączanie latarki – 83,4
• ustawienie opóźnienia w czasie robienia zdjęć – 50%
• włączanie i wyłączanie roamingu – 65,2%
• zrobienie przelewu bankowego – 62,5%
• Funkcja BLIK – 26,3%
• Płatność telefonem przez NFC – 22%
• Przesyłanie plików przez bluetooth 65,1%
• konfiguracja maila na telefonie – 87,5%

3. Czy dzwonienie ze smartfona jest trudniejsze niż z telefonów starej generacji? Chodzi o czas i liczbę operacji potrzebną do wykonania połączenia. * Zaznacz tylko jedną odpowiedź.
• zdecydowanie tak – 3,1%
• niekoniecznie, zależy – 19,9%
• zdecydowanie nie – 77%

4. W jakiej części, Twoim zdaniem, wykorzystujesz możliwości swojego smartfona na co dzień? Określ tę wielkość w procentach. * Zaznacz tylko jedną odpowiedź.
• 100 proc. - 0
• 80, 90 proc. – 13%
• w połowie ¬ 50 proc. – 47,8%
• 20¬, 30 proc. – 26,1%
• 10 proc. – 4,2%
• 5 proc. – 1,8%
• nie mam pojęcia, nie potrafię powiedzieć – 7,1%

5. Czy potrafisz wyciszyć telefon bez odrzucania połączenia? * Zaznacz tylko jedną odpowiedź.
• tak – 13%
• nie – 87%
• Inne: 0

6. Zaznacz zaawansowane funkcje które potrafisz włączyć i wyłączyć na swoim telefonie? * Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi.
• odbieranie połączeń przyciskiem zamiast odblokowania ekranu dotykowo – 75%
• szybkie uruchomienie aparatu – 79,2%
• wyciszenie telefonu za pomoca gestu, ruchu telefonu – 12,5%
• smart stay – 8,3%
• Inne: 4,2%
 

Warto przeczytać: Do góry

Komentarze


Konkursy

  • Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.

  • Konkurs świąteczny 2020

    Konkurs świąteczny 2020

    Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...

  • 10 urodziny vortalu!

    10 urodziny vortalu!

      Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...