Mały, mniejszy, najmniejszy…
Noctua NF-A9, NF-A6 i NF-A4 – rzut oka na wentylatory
Na poprzedniej stronie przedstawiliśmy Wam parametry techniczne nowych wentylatorów Noctua. Tutaj chcielibyśmy zapoznać Was ze wszystkimi technologiami, jakie producent zastosował w swoich urządzeniach. To one mają zagwarantować bardzo cichą pracę, wysoką wydajność oraz długą żywotność.
Flow Acceleration Chennels – na końcówkach łopatek wirnika od strony ssącej wykonano niewielkie kanaliki, które mają zwiększyć prędkość przepływającego strumienia powietrza. Dzięki temu ma on być odporny na wszelkie zawirowania oraz rozdzielanie się, co mogłoby powodować dodatkowy szum.
Reduced Motor Hub Size – wentylatory Noctua mają bardzo opływową i zwartą konstrukcję, a zastosowany w nich silnik jest mniejszy niż w typowych wentylatorach. Dzięki temu producent mógł pokusić się o przygotowanie większej powierzchni łopatek, czego wynikiem jest większy powietrza i jego ciśnienie.
AAO Frame – technologia ta polega na wygłuszeniu ramki wentylatora, która posiada zintegrowane podkładki antywibracyjne oraz technologie Stepped Inlet Design oraz Stepped Inlet Design.
Stepped Inlet Design – wspomniana powyżej technologia, to nic innego, jak specjalny kształt na ramce od strony napływającego powietrza, które otrzyma ruch bez turbulentny oraz nielaminarny. Znane z wgłębień na piłce golfowej, tutaj pozwala wirnikowi pobierać większą ilość powietrza i zwiększa ogólną wydajność nawiewu. Co więcej, sam wirnik redukuje hałas i podnosi kulturę pracy urządzenia, co sprawia, że nie będzie przeszkadzało ono w czasie pracy.
Inner Surface Microstructures – niewielkie wgłębienia po wewnętrznej stronie ramki udoskonalają oddzielanie zasysanego powietrza i ograniczają jego niechciane przez użytkownika zawirowania.
Integrated Anti-Vibration Pads - zintegrowane podkładki antywibracyjne wykonane zostały miękkiego silikonu, dzięki czemu minimalizują przenoszenie drgań, a do tego nie ograniczają możliwości montażowych na radiatorach i w obudowach.
Smooth Commutation Drive 2 - jak wiecie każde śmigła generują dwa rodzaje hałasów, pierwszy to tzw. szum, a drugi „cykanie” co jest głównie znane z wentylatorów osiowych z bezszczotkowymi silnikami prądu stałego. Podczas każdego przejścia pomiędzy cewkami wirnik otrzymuje impuls. Technologia Smooth Commutation Drive 2 ma pozwolić na płynne i ciągłe przełączanie cewek, co w zupełności wyciszy ten rodzaj hałasu.
SSO2 Bearing – ten rodzaj łożyska jest stosowany w wentylatorach Noctua od wielu lat. SSO to tak naprawdę hybryda łożysk hydrodynamicznych z dodatkowym magnesem obsługującym stabilizację osi wirnika. SSO2 to druga generacja tych łożysk. Tutaj producent dołożył metalową powłokę oraz bliżej umieszczony magnes osi wirnika, co pozwala wywierać na niego większą siłę magnetyczną. SSO2 według Noctua osiągają większą precyzję i lepszą trwałość od tradycyjnych łożysk kulkowych czy hydrodynamicznych.
Jak te wszystkie funkcje i technologie mają odzwierciedlenie w praktyce? Podłączmy nasze wentylatory.
Wpierw warto sobie wyjaśnić, gdzie np. zastosować model o średnicy 40 mm? Na pewno nie na radiatorze procesora czy karcie graficznej. Takie małe śmigło można wykorzystać do chłodzenia sekcji zasilania płyty głównej. Niekiedy w komplecie producenci załączają takie wentylatorki, jednak z reguły są one bardzo głośne. NF-A4x10 FLX chciałoby się powiedzieć, że jest tak mały, że aż go nie słychać. I rzeczywiście przy pracy zarówno w pionie, jak i poziomie z maksymalnymi obrotami, tylko, bo mocnym zbliżeniu się usłyszymy niewielkie szumy, po zastosowaniu adapteru i redukcji do 3700 obr./min. staje się on prawie bezgłośny.
Model NF-A6x25 FLX sprawdziliśmy tylko podłączając do płyty głównej i sprawdzając jego kulturę pracy. Okazuje się, że przy około 3000 obrotów na minutę jego praca jest słyszalna, dlatego w tym przypadku reedukacja obrotów do 2400 RPM lub nawet 1700 RPM jest wskazana. W przypadku tego ostatniego trybu pracy na pewno nie stwierdzimy czy jest on obecny w obudowie czy też nie.
Największy z modeli Noctua serii „A” został wyposażony w system kontroli obrotów PWM, który pozwala na automatyczną zmianę prędkości w zależności od obciążenia. Model ten pracuje z maksymalnymi obrotami na poziomie 2200 RPM, gdzie jest również słyszalny, jednak przy zastosowaniu adapteru L.N.A jego obroty spadają do 1700 RPM. Kiedy nie będzie potrzeby szybkiej pracy, to jego śmigła pracują z prędkością poniżej 300 RPM, dzięki czemu jest on bezgłośny, jednak również wydajność jest znikoma.
Konkursy
Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.
-
Konkurs świąteczny 2020
Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...
-
10 urodziny vortalu!
Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...
Komentarze