Obowiązkowa lektura dla graczy
Lenovo IdeaPad Y500 - test laptopa
Spis treści
Pokaż specyfikację
Specyfikacja IdeaPad Y500 | |
---|---|
Procesor | Core i7-3630QM 2,4GHz - 3,4GHz (4 cores/8 threads, 6MB cache, 45W) |
Chipset | HM76 |
RAM | 4GB DDR 1600MHz (w jednej kości, 3 sloty wolne) |
Grafika | 2x GT650M SLI, GK107M, 2x 2GB GDDR5, 128bit, GeForce: 332.21 WHQL |
Matryca | 15,6" 1920x1080 Glare , LG LGD01E9 (LG LP156WF1-TLC1) |
HDD | SAMSUNG SpinPoint M8 1TB 5400rpm 8MB cache, Samsung 16GB mSATA SSD |
WiFi | Centrino Wireless-N 2230 BGN 2x2 mimo + Bluetooth 4.0 |
LAN | Atheros Gbit Lan AR8161/8165 |
Złącza | USB 3.0 x2, USB 2.0 Always On, Full size HDMI, VGA, LAN, mic-headphones, mini-jack, Kensington Lock, SD, MMC, Memory Stick, Memory Stick Pro |
Kamera | 1,3 Mpix |
Wysokość | 35mm |
Szerokość | 378mm |
Głębokość | 253mm |
Waga | 2,9kg |
Gwarancja | 24m |
Rys.: Wynik WEI niewiele wnosi, zaniża go podsystem dyskowy, co nie dziwi.
SuperPi
Wynik dla próbki 32M wyniósł 10m 35s, porównajmy z innymi laptopami:
Co ciekawe, oba procesory czterordzeniowe (3630QM i 3612QM), w zadaniach jednowątkowych są odpowiednio o: 7% i 12% wolniejsze od procesora dwurdzeniowego! Jeśli nie pracujemy wielozadaniowo, czasem lepszym rozwiązaniem są najszybsze procesory dwurdzeniowe.
Szkoda że Lenovo nie użyło procesora o niższym napięciu, np: 3632QM miałby on zamiast 45Watt - 35Watt, tym samym niższe temperatury i większy "zapas" dla pierwszej karty graficznej! W dodatku na stronach Intela oba procesory (3630QM i 3632QM) kosztują tyle samo: 378$. Taktowanie procesora 3632QM to od 2,2GHz do 3,2GHz! Przegrzany 3630QM w Lenovo podczas Cinebench R11.5 i tak nie przekracza 2,2GHz! Obawiam się, że tak na prawdę ceny dla producentów są inne, i procesory 35W czterordzeniowe Ivy Bridge kosztowały jednak więcej od swoich typowych 45W czterordzeniowych współbraci.
Cinebench R11.5
Realnie: 4,5 pkt , potencjalnie przy ogromnych mrozach 5,52.
Wykonałem test przy 17C temperatury - pogoda sprzyja chłodzeniu mieszkania - i to potwierdziło moje przypuszczenia. Laptop dłużej podczas Cinebench R11.5 64bit utrzymywał taktowanie nawet 3,3GHz w efekcie wynik z 4,47 wzrósł na 5,52pkt - 20% robi różnicę. Chłodzenie w tym egzemplarzu, lub ogólnie modelu nie jest udane. Przy niższej o 4C temperaturze otoczenia, podczas pracy zaraz po uruchomieniu obciążenia, temperatura skacze wtedy nie do 99C a do 90C a to umożliwia utrzymanie taktowania 3,3GHz przez kilka sekund a następnie przez kilka 3,2GHz i to powoduję tą różnicę. Gdyby udało się utrzymywać temperaturę CPU na poziomie 85C - wtedy Turbo nie spadałoby wcale i wynik mógłby sięgnąć 6 pkt! To robi ogromną różnicę podczas pracy wielowątkowej. Tu przestroga, absolutnie stabilnie działający laptop w salonie, może po przywiezieniu do domu przestać być tak stabilnym. Trochę żartobliwym byłoby radzenie kupującym robienie zakupów latem, ale należy mieć świadomość że te 5C robi różnicę.
Biznes testy - kompresja 25000 plików 7zip-64bit
Kompresja: czas 22s
Dekompresja paczki zajęła jeszcze więcej - 26 sekund. To wina zarówno CPU jak i dysku.
Skanowanie AVG folderu z 25 000 plików
Podawany jest czas skanowania po raz pierwszy paczki plików. Za drugim razem, paczkę tą ze zmienionymi nazwami plików przeskanował już tylko w 16 sekund. Nie jest to test w stu procentach wiążący, jednak pokazuje różnicę wydajności jaką zapewniają dyski SSD i wydajne procesory.
Rys.: Zwykły dysk potrzebuje nawet 46 sekund aby przeskanować taką ilość plików.
GeekBench
Odpalony na zimno (laptop był wychłodzony):
- 9394 pkt
Odpalony w normalnych warunkach:
- 9126 pkt (najgorszy wynik po rozgrzaniu 8890 pkt)
Rys.: Wyniki czterordzeniowego CPU i7 3630qm.
Wydajność w grach
Borderlands 2
Wykryte SLI poprawnie, typowo ustawiłem wszystkie detale na maks, rozdzielczośc 1920x1080, Aniso x2 oraz nielimitowane ilość klatek na sekundę. Rozgrywka jest super-płynna. Wcześniej jednak musiałem odinstalować McAfee. Dziwnie to wygląda, jest jakby 98% działania na pierwszej karcie ... ale zegary podniesione są na obu układach. Wnioskuję że SLI działa. Jedna z karto osiąga 60C druga 57C - to dobre wyniki.
Wysokie detale (1920x1080, PhysX High, View distance High, Aniso x2 ... reszta na High)
- 33 fps - fizyka , w pomieszczeniach
- 36-39 fps - na zewnątrz
Średnie detale (1280x1024, PhysX Medium, View distance Medium ... reszta na High)
- 59 fps - w pomieszczeniach
- 50 fps - minimum
Zmniejszenie tylko fizyki o jeden poziom, horyzontu renderowania oraz rozdzielczości i mamy x2 więcej klatek.
W Borderlands 2 grywalność jest zapewniona, z dużym zapasem. Gram na słuchawkach, gdyż układ chłodzenia potrafi już uciążliwie szumieć. Nie jest to jazgot, ale wyraźnie słyszalny szum.
F.E.A.R
Pierwsza część F.E.A.R raczej nie należała do wymagających pozycji, przy maksymalnych detalach osiąga ona w rozdzielczości 1920x1080 nawet 450 fps, ale realnie podczas dużej ilości obiektów jest to ok. 120 fps.
Dead Island Riptide
Wszystkie detale i cienie 1024, intro sięgało 300-400 klatek na sekundę. Podczas rozgrywki w maksymalnych detalach , gdzie kilka nieumarłych atakuje a dodatkowo dużo animowanej wody mamy stałe 34fps:
Wysokie detale (1920x1080,wszystko na maks)
- 300-400 fps - intro
- 34-45 fps - rozgrywka
Batman Arkham City
Niestety po włączeniu wszystkich detali w FHD, oraz fizyki oraz DX11 ... uzyskamy pokaz slajdów na poziomie 15 fps. Postaram się znaleźć lepsze ustawienia.
Wysokie detale (1920x1080,8x MSAA, DX11 MVSS i HBAO, Teselacja DX 11 - Wysoki, Poziom szczegółowości - Wysoki, Dynamiczne cienie -Tak, Rozmycie Ruchu - Tak, Rozproszenie - Tak, Refleksy świetlne - Tak, Smugi światła - Tak, Odbicia - Tak, Dodanie cieni - Tak, PhysX - Wysoki)
- 15 fps
Wysokie detale 2 (1920x1080, 2xMSAA, DX11 -off, Tesselacja - off, Poziom szczegółowości - Wysoki, Dynamiczne cienie -Tak, Rozmycie Ruchu - Tak, Rozproszenie - Tak, Refleksy świetlne - Tak, Smugi światła - Tak, Odbicia - Tak, Dodanie cieni - Tak, PhysX - Wysoki)
- 35 -60 fps
Wyłączenie DX11 i tesselacji oraz zmniejszenie anti-aliasingu daje dwukrotną poprawę! Te same sceny testowe - wyjście na padok, zaraz po złapaniu jako Bruce Wayne. UWAGA! Gra nie straciła - moim zdaniem - nic z jakości obrazu! Bardzo, ale to bardzo trudno dostrzec jakiekolwiek braki! Co mnie cieszy, bo jest tylko preludium do zmniejszania kolejnych detali.
Średnie detale (1920x1080, antialiasing - off, Rozmycie ruchu - Nie, Rozproszenie - Nie, PhysX - Normalny)
- wstawki 50fps, 60fps
- walka: 45 fps - 60 fps ! Nie spada poniżej 40 i gra się już super płynnie
Konkursy
Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.
-
Konkurs świąteczny 2020
Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...
-
10 urodziny vortalu!
Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...
Komentarze
~Brubecker
2014-02-10 18:52:10
~Krzysiek
2014-02-11 06:31:09
skoczylas
2014-02-11 09:15:29
~crimson
2014-04-08 08:09:13
4