Wydajność akceleratorów
GTX 680 i Radeon 7970 pod wpływem OC rdzenia i pamięci
Spis treści
Podsumowanie | |||
---|---|---|---|
Czy warto podkręcać kartę graficzną? Moim zdaniem tak, podkręcając kartę możemy liczyć często na ponad 10% wzrost wydajności. Należy jednak pamiętać że nie każda sztuka będzie się dobrze podkręcać, potencjał OC jest loterią krzemu i niekiedy możemy bardzo szybko trafić na ścianę nie do przebicia gdzie nawet zwiększenie napięcia nie pomoże uzyskać zadowalających rezultatów. Czy podkręcanie pamięci czy rdzenia przynosi większy przyrost wydajności na kartach GTX 680 oraz Radeon 7970? Testy przeprowadzone w grach oraz w benchmarkach dowodzą że w przypadku karty GTX 680 korzystniejsze jest podkręcenie pamięci. Przeciętna sztuka nie powinna mieć problemów z podkręceniem pamięci o 1000 MHz co przełoży się na średnio 7-8 % wzrostu wydajności w grach. Ponadto podkręcanie pamięci nie wiąże się z takim wzrostem temperatury i hałasu karty jak podkręcanie samego rdzenia. Z kolei karta Radeon 7970 o wiele lepiej skaluje się ze wzrostem zegara rdzenia niż pamięci. Podkręcanie pamięci na Radeonie 7970 daje bardzo znikomy wzrost wydajności. Jakie konsekwencje niesie ze sobą OC i czy jest to bezpieczne? Przede wszystkim należy liczyć się z faktem wzrostu poboru energii po podkręceniu. Przy sporym OC różnica może wynosić nawet ponad 60W. Ze wzrostem podkręcania wzrasta również hałas i temperatura karty. Kolejną kwestią jest podnoszenie napięcia. Pozwala na zwiększenie potencjału OC ale niesie ze sobą ryzyko uszkodzenia lub skrócenia czasu życia karty. W przypadku kart z możliwością pełnej regulacji napięcia jak np. Lightnnig 680 należy zachować umiar i nie katować karty na co dzień wysokim napięciem (powyżej 1.3V). Przy podkręcaniu należy kontrolować temperaturę karty. Temperatura 90-100 C niesie znacznie większe ryzyko uszkodzenia karty. Ponadto zbyt wysokie podkręcenie karty może powodować zawieszanie się komputera lub artefakty i przekłamania w obrazie, dlatego nie zalecam grania na co dzień na granicy stabilności karty tylko zostawienie przynajmniej 20 MHz zapasu. Należy również zwrócić uwagę na fakt że nie każda gra wymaga podkręcania karty. Wiele mniej wymagających gier jak np. Fifa 2013 będzie płynnie działać na fabrycznych zegarach karty. Dlatego nie koniecznie musimy trzymać kartę na co dzień na podkręconych zegarach. Zamiast tego o wiele lepiej jest używać profilu OC jedynie do bardziej wymagających gier jak np. Crysis 3. |
|||
Dostępność i cena: | |||
Sprzęt do testów dostarczyły firmy: | |||
|
|
Konkursy
Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.
-
Konkurs świąteczny 2020
Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...
-
10 urodziny vortalu!
Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...
Komentarze
Danketch
2013-08-13 18:24:18
~Wooojciech1983
2013-08-13 18:32:46
skoczylas
2013-08-13 19:45:35
~zbanan-owany
2013-08-13 20:29:07
~Thomas
2013-08-14 00:05:27
~BuShMaN
2013-08-14 20:37:08
Test jak najbardziej na plus, tylko zastanawia mnie porównanie GTX 680 1.3GHZ GPU vs HD7970 1.15 GHz GPU. Skoro był użyty Lightning GTX680, to można było się pokusić o Lightninga HD7970 - dla sporej ilości takich radków 1.3GHz na GPU nie jest problemem.
AndiMara
2013-08-15 19:01:58
~zbanan-owany napisał:
Zmiana wyglądu wykresów, dobrze to wygląda z wklejoną w tle ikoną pcf.[/b][b]
Ja wole zielone ;p
7