» załóż konto» przypomnij hasło

Wydajność akceleratorów

GTX 680 i Radeon 7970 pod wpływem OC rdzenia i pamięci

Autor: Wojciech Dębowski | Data: 2013-08-12 21:42:33

A A A | Wejść na stronę 61167 | Komentarzy 7

GTX 680 i Radeon 7970 pod wpływem OC rdzenia i pamięci Czy warto podkręcać kartę graficzną? Na jaki wzrost wydajności w grach możemy liczyć po podkręceniu 680tki lub Radeona 7970? Czy podkręcanie pamięci czy rdzenia przynosi większy przyrost wydajności na wymienionych kartach. Jakie konsekwencje niesie ze sobą OC i czy jest to bezpieczne? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym teście. Zestaw gier testowych obejmuje gorące produkcje: Crysis 3, Metro Last Light, Battlefield 3, Far Cry 3, Tomb Raider, Hitman Absolution, Sleeping Dogs oraz Max Payne 3, dodatkowo benchmarki Unigine Heaven oraz Valley. Zapraszam do lektury.

Sterowniki: NVIDIA: 326.41 beta, AMD: Catalyst 13.6 beta 2

Zegary testowe kart:

  • MSI GTX 680 Lightning, zegary fabryczne: rdzeń 1202 MHz (Kepler boost), pamięci 6008 MHz, zegary po podkręceniu: 1202 MHz (Kepler boost), 7008 MHz oraz 1306 MHz (Kepler boost), 6008 MHz
  • Sapphire 7970 Vapor-X, zegary fabryczne: rdzeń 1050 MHz, pamięci 6000 MHz, zegary po podkręceniu: 1050 MHz, 6900 MHz oraz 1154 MHz, 6000 MHz

Benchmarki / gry testowe i ustawienia:

  • Unigine Heaven 4.0 (Basic edition). Podaje średni i minimalny fps jaki zwrócił test. Ustawienia graficzne:

Wpływ OC pamięci i procesora na GPU

  • Unigine Valley 1.0 (Basic edition). Podaje średni i minimalny fps jaki zwrócił test. Ustawienia graficzne - preset ExtremeHD:

Wpływ OC pamięci i procesora na GPU

  • Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem odcinek kiedy po wyjściu z jaskini zbliżamy się do rozbitego samolotu a następnie przechodzimy po nim na drugą stronę przełęczy. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

  • Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wchodzimy po drabinie na dach hotelu. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

Zotac GTX 780

  • Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Gilotyna", odcinek od początku misji aż do momentu kiedy przechodzimy na drugą stronę muru i zaczyna się wymiana ognia. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

  • Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki a następnie przejazd Jeepem przez zalesiony teren. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

Zotac GTX 780

  • Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" gdzie po zniszczeniu wieżyczki zbliżamy się do małego jeziorka i pokonujemy trzech przeciwników strzałami z łuku, teren pokrywa gęsta trawa. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

Zotac GTX 780

  • Sleeping Dogs. Jako lokację testową wybrałem misję "Pod przykrywką", gdzie wymuszamy haracz od sprzedawców. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

  • Max Payne 3. Test obejmuje 2 minutową scenkę renderowaną przez silnik gry w czasie rzeczywistym na początku misji w Sao Paulo. Podobnych scenek w grze jest całe mnóstwo i nie można ich pominąć. Celowo nie wybrałem typowej strzelaniny jako lokację testową ponieważ w trakcie takiej rozgrywki przy zabijaniu wrogów w losowych momentach pojawiają się wstawki filmowe które powodują wahania fps przez co test nie jest powtarzalny. Ustawienia graficzne:

Wpływ OC pamięci i procesora na GPU

  • Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje krótką scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po bagnach, po drodze zabijamy jednego potwora. Ustawienia graficzne:

Zotac GTX 780

W przypadku testów z gier podaje średni fps i minimalny fps na podstawie pomiaru z frapsa. Dokładny fragment rozgrywki prezentujący lokacje testowe jest przedstawiony na filmikach w sekcji z wynikami. Dla GTX 680 na wykresach podaje rzeczywisty zegar (Kepler boost) jaki osiągnęła karta w czasie testu odczytany z monitoringu MSI Afternurner, w przypadku Radeona 7970 podaje rzeczywisty zegar odczytany z monitoringu GPU-Z.

Warto przeczytać: Do góry

Komentarze

  • Danketch

    2013-08-13 18:24:18

    Porównywane są karty graficzne do Pc-tów, ale filmik z Hitmana jest z konsoli :P
  • ~Wooojciech1983

    2013-08-13 18:32:46

    Kolego, filmik jest z PC. Na PC też można grać na padzie xbox-owym. Ja we wszytkie gry gram z kanapy na padzie nawet w fpsy ;-) a komputer mam podłączony do TV.
  • skoczylas

    2013-08-13 19:45:35

    why?
  • ~zbanan-owany

    2013-08-13 20:29:07

    Zmiana wyglądu wykresów, dobrze to wygląda z wklejoną w tle ikoną pcf.[/b][b]
  • ~Thomas

    2013-08-14 00:05:27

    Może różnice w efektywności podkręcania kart rdzeń/pamięci wynikają z różnej przepustowości szyny danych 256b dla GTX i 384b dla HD.
  • ~BuShMaN

    2013-08-14 20:37:08

    Jasne że tam gdzie GTX cierpi na małą przepustowość pamięci, to OC memek da dużo.

    Test jak najbardziej na plus, tylko zastanawia mnie porównanie GTX 680 1.3GHZ GPU vs HD7970 1.15 GHz GPU. Skoro był użyty Lightning GTX680, to można było się pokusić o Lightninga HD7970 - dla sporej ilości takich radków 1.3GHz na GPU nie jest problemem.
  • AndiMara

    2013-08-15 19:01:58

     

    ~zbanan-owany napisał:

    Zmiana wyglądu wykresów, dobrze to wygląda z wklejoną w tle ikoną pcf.[/b][b]



    Ja wole zielone ;p

Komentarz 7


Konkursy

  • Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.

  • Konkurs świąteczny 2020

    Konkurs świąteczny 2020

    Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...

  • 10 urodziny vortalu!

    10 urodziny vortalu!

      Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...