A Zieloni nadal cicho...
Test karty Radeon HD 5970
Spis treści
Pisząc o nowych akceleratorach ATI, nie można pominąć nowości jaką jest DirectX 11. Na poniższym obrazku widzimy pięć kluczowych funkcji nowych bibliotek.
Teselacja
Jej głównym celem jest ulepszenie wyglądu, budowy brył składających się w jedną całość – grafikę. Dotychczasowa siatka z trójkątów budująca dany obiekt, jest znacznie dokładniejsza. Poszczególne trójkąty, dzielone są na kilka kolejnych, dzięki czemu obiekty są o wiele dokładniejsze i maja bardziej naturalny wygląd. Nie jest to jednak takie oczywiste, otóż teselator zajmuje się dajmy na to największym, głównym trójkątem. Następnie dzieli go np. na kilkanaście kolejnych wielokątów. Układ cieniowania wymaga więc tylko analizy podstawowego trójkąta i informacji o jego wydzielonych wcześniej częściach. Dzięki temu pamięć karty graficznej jest wyraźnie odciążona, a jakość generowanej grafiki ulega wyraźnej zmiany na lepsze.
Wielowątkowość
Następną cechą DX11 jest zoptymalizowanie wydajności układów wielordzeniowych. Od teraz wszystkie rdzenie jednocześnie i równolegle będą zajmować się kolejkowaniem poleceń. Jest to bardzo ważne w przypadku multi-GPU, konfiguracji SLI, czy CrossFire, ponieważ właśnie tam zauważalny będzie spory wzrost wydajności.
DirectCompute 11
Funkcja Compute Shader to nic innego jak odpowiednik OpenCL CUDA – technologii stosowanej przez NVIDIĘ. Standardy te wykorzystywane są do innych celów niewyświetlania grafiki. Dotychczas ATI mogło pochwalić się podobnym ATIStream, jednak ta technologia nie byłą kompatybilna z CUDA i odwrotnie. Teraz się to zmieni. Compute Shaker będzie wspólny dla wszystkich platform.
Shader Model 5.0
Wprowadzona zostaje również nowa wersja Shader Model, który będzie działał z podwójną precyzją. Dzięki temu i nowemu oprogramowaniu obiektowemu, zwiększy się jakość wyświetlanej grafiki.
Kompresja tekstur HDR
Nowość ta ma na celu poprawienie jakości wyświetlanego obrazu HDR (High Dynamic Range) bez widocznego spadku szybkości tworzenia obrazu. Na całość składają się dwa nowe formaty kompresji – BC6 oraz BC7. Poprawie ulegną również cienie, które będą znacznie bardziej naturalne, co można zobaczyć poniżej.
Teselacja
Jej głównym celem jest ulepszenie wyglądu, budowy brył składających się w jedną całość – grafikę. Dotychczasowa siatka z trójkątów budująca dany obiekt, jest znacznie dokładniejsza. Poszczególne trójkąty, dzielone są na kilka kolejnych, dzięki czemu obiekty są o wiele dokładniejsze i maja bardziej naturalny wygląd. Nie jest to jednak takie oczywiste, otóż teselator zajmuje się dajmy na to największym, głównym trójkątem. Następnie dzieli go np. na kilkanaście kolejnych wielokątów. Układ cieniowania wymaga więc tylko analizy podstawowego trójkąta i informacji o jego wydzielonych wcześniej częściach. Dzięki temu pamięć karty graficznej jest wyraźnie odciążona, a jakość generowanej grafiki ulega wyraźnej zmiany na lepsze.
Wielowątkowość
Następną cechą DX11 jest zoptymalizowanie wydajności układów wielordzeniowych. Od teraz wszystkie rdzenie jednocześnie i równolegle będą zajmować się kolejkowaniem poleceń. Jest to bardzo ważne w przypadku multi-GPU, konfiguracji SLI, czy CrossFire, ponieważ właśnie tam zauważalny będzie spory wzrost wydajności.
DirectCompute 11
Funkcja Compute Shader to nic innego jak odpowiednik OpenCL CUDA – technologii stosowanej przez NVIDIĘ. Standardy te wykorzystywane są do innych celów niewyświetlania grafiki. Dotychczas ATI mogło pochwalić się podobnym ATIStream, jednak ta technologia nie byłą kompatybilna z CUDA i odwrotnie. Teraz się to zmieni. Compute Shaker będzie wspólny dla wszystkich platform.
Shader Model 5.0
Wprowadzona zostaje również nowa wersja Shader Model, który będzie działał z podwójną precyzją. Dzięki temu i nowemu oprogramowaniu obiektowemu, zwiększy się jakość wyświetlanej grafiki.
Kompresja tekstur HDR
Nowość ta ma na celu poprawienie jakości wyświetlanego obrazu HDR (High Dynamic Range) bez widocznego spadku szybkości tworzenia obrazu. Na całość składają się dwa nowe formaty kompresji – BC6 oraz BC7. Poprawie ulegną również cienie, które będą znacznie bardziej naturalne, co można zobaczyć poniżej.
Warto przeczytać:
Do góry
Konkursy
Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.
-
Konkurs świąteczny 2020
Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...
-
10 urodziny vortalu!
Tak, już dziesięć lat jesteśmy z Wami! Z okazji naszej rocznicy przygotowaliśmy razem z naszymi partnerami dla Was kolejny konkurs z...
Komentarze
Mateusz
2010-01-08 02:14:21
Adonim
2010-01-08 03:57:12
Mateusz
2010-01-08 10:09:01
Szyjamon
2010-01-08 13:56:57
maciek
2010-01-08 14:33:06
Mam takie drobne pytanie. Załóżmy że mamy 2x radeona 5970, łączymy je w crossfire, to czy dobrze zrozumiałem możemy podłączyć 12 monitorów np. 32" ?
Tak rozumie jest to idiotyczne, ale chyba możliwe.
Szyjamon
2010-01-08 14:46:04
mikitcz
2010-07-18 22:59:52
~miriadel
2011-04-09 19:37:32
8