» załóż konto» przypomnij hasło

Nowy król wydajności!

EVGA e-GeForce 8800GTX

Autor: Krzysztof Zabawa | Data: archiwalny

A A A | Wejść na stronę 35625 | Komentarzy 0

EVGA e-GeForce 8800GTX Mam zaszczyt przedstawić wam GeForce 8800GTX. Najnowsze dziecko NVidii, które pochłonęło 4 lata prac oraz 400mln dolarów inwestycji w najnowsze technologie. DirectX 10, zunifikowane jednostki cieniowania, wsparcie dla PureHD oraz wiele innych – to wszystko i znacznie więcej znajdziecie w chipie G80. Wszystko to ładnie wygląda, ale jak się sprawuje? Zapraszam do recenzji!

Po raz pierwszy w historii komputerów PC akcelerator graficzny opiera się na zunifikowanej architekturze jednostek cieniowania. Oznacza to, że podział na Pixel i Vertex shadery odchodzi w niepamięć wraz z poprzednią generacją GeForceów. Zamiast tego NVidia zastosowała znane z konsol (Xbox 360) jednostki zunifikowane – połączenie PS i VS. Rozwiązanie, które egzamin zdało na konsolach, w końcu wkroczyło do świata pecetów. Jest to prawdziwa ewolucja, a wręcz rewolucja na rynku kart graficznych. Rynku, który przez ostatnie lata zasilany był tylko i wyłącznie kartami z coraz to większą liczbą tranzystorów oraz coraz bardziej wyśrubowanymi zegarami.

EVGA e-GeForce 8800GTX

EVGA e-GeForce 8800GTX
Co wnosi nowa architektura? Dla konsumentów nie będzie to zbytnio namacalnie, więc pozwolę sobie określić to trzema dosyć prostymi słowami – wydajność i jakość obrazu. Inaczej sprawa ma się z producentami gier. Przede wszystkim będą to korzyści w postaci łatwiejszego programowania oraz możliwości rozdzielenia potencjału GPU na efekty nie tylko związane z grafiką.. Poszczególne ‘potoki’ mogą wykonywać obliczenia związane z geometrią, fizyką, z czymkolwiek zechce programista! Dzięki niezwykle dużej mocy obliczeniowej, karta zajmie się taflą wody, ogniem, dymem itp. Odciąży to znacznie nasze CPU oraz będzie w stanie wygenerować niewyobrażalne efekty graficzne.

EVGA e-GeForce 8800GTX

EVGA e-GeForce 8800GTX
Teraz trochę o innych nowinkach, mniej rewolucyjnych ale wpływających na jakość obrazu/wydajność. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na jakość wyświetlanej grafiki są CSAA oraz obsługa HDR z 128-bitowym FP. CSAA jest rozwinięciem technologii AA – wygładzania krawędzi. Przy trybie 16x uzyskujemy obraz porównywalny z AAx4, przy dużo mniejszym procencie wykorzystania GPU. Co do HDR - w końcu można włączyć go wraz z wygładzaniem krawędzi - rozwiązanie problemu występującego w G70. Następną rzeczą, o której pragnę wspomnieć jest wygładzanie krawędzi ceni – bardzo miły dodatek znacznie umilający granie.

EVGA e-GeForce 8800GTX

EVGA e-GeForce 8800GTX
Choć na pełne wykorzystanie potencjału nowych układów przyjdzie nam poczekać do czasu, gdy światło dzienne ujrzą gry pisane specjalnie pod zunifikowaną architekturą ich moc możemy odczuć już dziś! Wydajność, jaką oferuje 8800GTX bije wszystkie przedstawione do tej pory karty na głowę! Zależnie od testu, przyrost wydajności w stosunku do najszybszych kart poprzedniej generacji wynosi od 40% to ponad 100%! Tyle o samym chipie. Teraz przyjrzyjmy się wszystkiemu ze strony praktycznej.

EVGA e-GeForce 8800GTX

EVGA e-GeForce 8800GTX

Model  8800GTS  8800GTX 
Układ G80 G80
Taktowanie GPU  500/1200MHz  575/1350MHz 
Taktowanie pamięci  800MHz  900MHz 
Magistrala pamięci  320-bit  384-bit 
Ilość pamięci  640MB  768MB 
Ilość jednostek PS  96  128 
Ilość jednostek VS  96  128 
Warto przeczytać: Do góry

Komentarze


Konkursy

  • Wszystkie konkursy zakończone. Zapraszamy wkrótce.

  • Konkurs świąteczny 2019

    Konkurs świąteczny 2019

    Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...

  • Konkurs świąteczny!

    Konkurs świąteczny!

    Po raz kolejny przygotowaliśmy dla Was Świąteczny Konkurs, w którym możecie wygrać bardzo atrakcyjne nagrody. Aby wziąć udział w...

  • Konkurs świąteczny z nagrodami

    Konkurs świąteczny z nagrodami

      W naszej redakcji już intensywnie myślimy o nadchodzących świętach. Żeby Wam także udzieliła się ta wspaniała atmosfera...